Wat zijn goede kleuterspellen?


Het is voor mij niet moeilijk om tips te geven over spellen voor kleuters. Ik heb namelijk zelf twee kleutertjes in huis die, net zoals de meeste kinderen, dol zijn op gezelschapsspellen.


Kinderen vinden spelletjes spelen fijn
en willen dit maar al te graag doen. Maar als de ouder of opvoeder niet ingaat op deze vraag, komen de kinderen er niet mee in aanraking. Het is dus de verantwoordelijkheid van de ouder/opvoeder om (goede) kleuterspellen aan te bieden.


Maar waarom zou je dan gezelschapsspellen gaan aanbieden aan je kleuter(s)?
Wel, daar zijn bijzonder veel goede redenen voor.


Ik vind het persoonlijk bijzonder leuk dat mijn eigen kinderen kleuterspellen spelen, want door het veel te doen, 'leren ze ook spelen'. Het is een vaardigheid die, eens je ze onder de knie hebt, veel plezier en gezelligheid binnen de familie brengt. Het lijkt misschien gek als ik praat over 'leren spelen', maar spellen spelen is echt iets dat je al doende leert. Wie het als kind niet geleerd heeft, blijkt als volwassene vaak een spellen hater te zijn. En een spellen hater is maar al te vaak iemand die niet tegen zijn verlies kan, niet planmatig denkt of iemand die simpelweg geen geduld heeft.


Het leuke van gezelschapsspellen is dat je er spelenderwijs dingen mee leert die later in het leven ook belangrijk zijn. Enkele voorbeelden hiervan zijn: omgaan met winnen en verliezen, afspraken en (spel)regels naleven (dit is verschrikkelijk moeilijk!), beurt afwachten en keuzes maken.


Maar al te vlug leert een kind dat het in het spel de moeite loont om na te denken voor je iets doet. Wanneer je bijvoorbeeld een zes gooit in een spelletje Mens erger je niet kan je een nieuwe pion opzetten, maar is het niet leuker om de andere pion verder te zetten en hiermee de pion van mama te slaan? Even tellen hoeveel stappen de pionnen van elkaar verwijderd zijn. Het kleuterspel heeft in dit geval een gunstig effect op de denkontwikkeling van het kind.


Door kleuterspellen aan te bieden aan je kind, geef je hem/haar ook een voetje voor in zijn ontwikkeling. Kleuterspellen zijn ontwikkelingsondersteunend. Een kleuter leert nl. ervaringsgericht. En een spel is voor een kleuter een beleving die gepaard gaat met heel wat prikkels en ervaringen.


Hier geef ik graag enkele voorbeelden van. Neem nu het kleuterspel Zeepkisten van Selecta. Dit is een spel dat de herkenning van kleuren en vormen oefent. De pionnen mogen enkel vooruit gezet worden als de juiste kleur of vorm gedobbeld wordt. Erg leuk is ook de voorleesvariant van het spel Zeepkisten, die gespeeld wordt zonder de dobbelstenen. Bij deze spelvariant moeten de kinderen goed naar een verhaal luisteren en telkens een vorm of kleur genoemd wordt, mogen ze de pion verder zetten. Het kleuterspel Zeepkisten prikkelt de kinderen op verschillende manieren. Door goed te kijken en te luisteren, doen kinderen belangrijke ervaringen met betrekking tot het herkennen van kleuren en vormen.


Een ander voorbeeld is het kleuterspel Tastomino van het merk Beleduc. Er zijn niet veel kleuterspellen die inspelen op de haptische waarnemen, maar Tastomino doet dit wel. Tastomino is een dominospel waarbij de kinderen zonder te kijken in een zakje een passende dominosteen moeten zoeken. Omdat ze enkel mogen voelen, wordt door dit educatieve spel hun tastzin verder ontwikkeld.

 

Kleuterspellen bieden kinderen dus heel wat ontwikkelingskansen. Hoe meer zintuigen je bij de kleuter prikkelt, hoe meer je hem/haar stimuleert. Een goed kleuterspel (of verzameling van kleuterspellen) prikkelt de kleuter(s) dus op verschillende vlakken.


Zo heb je bijvoorbeeld het spel Junior Colorino van Ravensburger. Dit lijkt een simpel spel op kleuren, maar het doet wel meer dan dat. Door Junior Colorino te spelen oefenen peuters en kleuters hun fijne motoriek en hun concentratievermogen. En door die kleine delen op de juiste plaats te leggen, leren ze om een zinvol geheel te maken met losse onderdelen.


Naast het IQ, kan je met het spelen van kleuterspellen ook het EQ van kinderen bevorderen. Een speciaal spel dat zich volledig richt op de emotionele ontwikkeling van kleuters is het Junior Babbelspel van Baert. In dit spel oefenen de kinderen erop om zich beter uit te drukken en om gevoelens bij zichzelf en bij anderen te herkennen.


Samengevat gaat het er dus om dat de kleuter(s) op verschillende manieren prikkelt, zodat ze spelenderwijs ervaringen opdoen. Deze ervaringen leiden dan automatisch tot het verwerven van vaardigheden. Dit kunnen vaardigheden zijn die bijdragen aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling zoals bijvoorbeeld nieuwsgierig en betrokken zijn, je beurt afwachten, of fairplay.


Aan de andere kant geeft je de kleuter door hem/haar spellen aan te bieden ook extra cognitieve ontwikkelingskansen. Hij/zij leert er bijvoorbeeld relaties en verschillen mee ontdekken tussen de dingen, planmatig denken en logisch nadenken.